fredag 5 augusti 2016

Lära sig väva

Jag har fått vara iväg några dagar och lära mig väva!
Det var jättekul!
Jag vill ju alltid lära allt från grunden, så Ringvor planerade en specialkurs till mig med allt från varpning till skedning och bindning över- och under och att äntligen få väva och slutligen avsluta allt med klassiska fransar med pärlknutar. Allra första projektet blev en trasmatta med mönster även i varpen i från boken "Den Svenska Trasmattan". Här har Ringvor bloggat om mitt besök: https://vasterbottensvavarna.blogspot.se/
Jag tyckte det var särskilt roligt att plocka ut trasorna. Ringvor hade stora lager som jag fick välja från och jag hittade många fina "äkta" gamla trasor, bland annat från de klassiska blåvita madrassvaren med stjärnmönster (Tuppens).
Efter trasmattan hade jag lite tid kvar innan hemfärd och ville prova på något helt annorlunda. Ringvor föreslog en färdiguppsatt väv i lin. Den var mer avancerad i både varpning och trampordning och jag vävde någon meter av en vacker oblekt stramalj. Denna ska jag stärka kraftigt och göra en lampskärm av, det kommer bli så vackert.